شیرینی، فست فودها و نوشابه های گازدار خوب یا بد؟

فست فودها و نوشابه های گازدار و شکر و شیرینی برای سلامتی انسان خوب هستند یا بد؟

شیرینی را انسان دوست دارد، البته در واقع شیرینی برای کارکرد بهتر مغز مفید است، اما به نظر می رسد برای سایر اندامهای بدن نه تنها مفید نیست بلکه مخرب می باشد.

در تازه ترین خبر یک نوجوان انگلیسی که سالها چیپس، کالباس و نان سفید استفاده می کرد شنوائی و بینائی خود را از دست داد. بر پایه گزارش ها این نوجوان بریتانیایی بدلیل اختلال در غذا خوردن امکان مصرف میوه و سبزیجات را بخاطر بافتشان نداشت.

اما این مشکلات تنها به این مورد خلاصه نمی شود و دیابت یا همان مرض قند نتیجه استفاده بیش از حد شکر می باشد.

علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های شیرین و گازدار باید مراقب باشند. در روزهای اخیر باز هم خبرهای بدی در مورد ضرر این نوع نوشیدنی‌ها منتشر شده و شاید وقت آن رسیده که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. بر پایه نتایج یک پژوهش ۱۹ ساله در ده کشور اروپایی که روی حدود ۴۵۰ هزار نفر داوطلب انجام شده، کسانی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ گازدار مصرف می‌کنند با خطر بیشتری در ابتلا به بیماری‌های مرگبار مواجه هستند.

این پژوهش که نتایج آن روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریورماه، در مجله انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شد نشان می دهد افرادی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ سرشار از شکر می‌نوشند با خطر بالاتر مرگ ناشی از اختلال در دستگاه گوارش روبه‌رو هستند. و کسانی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ گازدار لایت می‌نوشند با ریسک بالاتر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

دکتر شارون برگکیست، استاد پزشکی دانشگاه آتلانتا می‌گوید: «نتایج پژوهش‌های تجربی نشان می‌دهد که مصرف زیاد شکر و بالا بودن قند خون به لایه‌های درونی روده آسیب زده و با از بین بردن سیستم ایمنی باعث تورم روده می‌شود و با تغییر دادن ترکیب باکتری‌های موجود در روده و در نتیجه عفونت روده احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد.»

در این پژوهش جدید همچنین هشدار داده شده که میزان مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی شکر با افزایش خطر ابتلا به پارکینسون ارتباط دارد ولی با احتمال ابتلا به سرطان و آلزایمر مرتبط نیست.

این پژوهش جدید یکی از مجموعه تحقیقاتی است که اخیرا در مورد ضررهای نوشیدنی‌های گازدار و سرشار از شکر منتشر شده است.

در ماه فوریه انجمن بیماری‌های قلبی آمریکا در یک پژوهش جدید گفت نوشیدن روزانه دو لیوان یا بیشتر از نوشیدنی‌هایی که به شکل مصنوعی شیرین می‌شوند خطر ابتلا به سکته ناشی از انعقاد خون، حمله قلبی و مرگ زودرس در زنان بالای ۵۰ سال را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های قبلی نیز ارتباط بین میزان مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی شکر با حمله قلبی، زوال عقل، دیابت نوع دو، چاقی مفرط و نارسایی‌های متابولیک را که به بیماری‌های قلبی و دیابت منجر می‌شود نشان داده‌اند.

در ماه مارس یک پژوهش دیگر که نتایج آن در مجله پزشکی «سیرکیولیشن» منتشر شد با بررسی اطلاعات پزشکی و سلامتی بیش از ۸۵ هزار زن و حدود ۴۰ هزار مرد در آمریکا نشان داد که مصرف بیش از دو واحد در روز (لیوان یا قوطی) نوشیدنی سرشار از شکر یا شکر مصنوعی خطر مرگ زودرس در میان زنان را ۶۳ درصد و در میان مردان ۲۹ درصد افزایش می‌دهد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه مصرف این نوع نوشیدنی‌ها بیشتر باشد خطر ابتلا به عوارضی که برشمرده شد، افزایش خواهد یافت.در میان پژوهش‌هایی که اخیرا منتشر شده فقط یک مورد مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را با احتمال ابتلا به سرطان مرتبط می‌داند.

پژوهشکده علوم پزشکی BMG در ماه ژوئیه در نتایج پژوهش های بلند مدت خود در مورد صد هزار فرد بزرگسال در فرانسه گفت حتی مصرف یک لیوان کوچک (حدود ۱۰۰ میلی‌لیتر) از نوشیدنی‌های سرشار از شکر و شکر مصنوعی در روز احتمال ابتلا به سرطان را تا ۱۸ درصد و سرطان پستان را تا ۲۲ درصد افزایش می‌دهد.

تمامی این پژوهش‌ها مشاهده‌ای بوده و پژوهشگران نتوانسته‌اند علت و معلول در رابطه بین مصرف این نوع نوشیدنی‌ها با بیماری‌ها را مشخص کنند. به همین دلیل نمی‌توانند با قطعیت بگویند که آیا شکر مصنوعی، نوع خاصی از نوشیدنی‌ها، ارتباط آن با چاقی مفرط و یا عوامل ناشناخته دیگر دقیقا کدام یک باعث بیماری می‌شود.

با وجود همه این پژوهش ها چرا آنقدر که این نوشیدنی ها زیان دارند، اطلاع رسانی نمی شود؟

آیا نوعی بایکوت خبری توسط تولیدکنندگان جهانی این محصولات ایجاد می شود، یا خود مصرف کنندگان بدلیل لذت نوشیدن نوشابه های گاز دارد اهمیتی که در خورد این هشدارهاست را به آن نمی دهند؟

البته در پژوهش های جدید نشان داده شده که اسموتی هایی که در رستوران ها عرضه می شود نیز برای سلامتی انسان مفید نیستند.

زیرا آب‌میوه‌های صنعتی چیزی به جز رنگ، شکر و افزودنی‌های طعم‌دهنده و نگهدارنده نیستند. حتی انواعی که برچسب کاملاً طبیعی دارند، حداقل یک سال پیش از وارد شدن به بازار تهیه شده‌اند. این قبیل آب‌میوه‌ها معمولاً از ماده خشک و نه میوه تازه، تهیه می‌شوند و پیش از تهیه و عرضه مدت‌ها در انبارها نگهداری می‌شوند. به دلیل از دست رفتن طعم و رنگ میوه در طول زمان، بسیاری از این آب‌میوه‌ها در زمان بسته‌بندی به ناچار با افزودن مواد طعم‌دهنده و یا رنگ‌های خوراکی به محصول نهایی می‌شوند تا طعم و رنگ اولیه را به دست بیاورند.

آب‌میوه‌های طبیعی نیز به دلیل دارا بودن تعداد زیادی از میوه مثلاً چهار عدد پرتقال در یک لیوان، بدون فیبر و با قند بالا هر روز یا به عنوان جایگزین میوه و سبزی انتخاب درستی نیستند.

در یک اسموتی میوه تا زمانی که به اندازه میوه‌هایی که در یک وعده می‌توانیم بخوریم، میوه استفاده شود مانعی ندارد اما در موارد زیادی به یکباره تعداد میوه‌هایی که به شکل میوه کامل نمی‌توانیم استفاده کنیم را مخلوط می‌کنیم، در این حالت، کالری و قند بالایی دریافت کرده و نه تنها لاغر نمی‌شویم که وزن بالا می‌رود.

میوه‌ها بر خلاف سبزیجات درصد قابل توجهی قند دارند و اهمیت مصرف میوه‌ها در دریافت کامل آنها با فیبر و پالپ است. شیرینی شیرینی، فست فودها و نوشابه های گازدار خوب یا بد؟
میوه‌ها بر خلاف سبزیجات درصد قابل توجهی قند دارند و اهمیت مصرف میوه‌ها در دریافت کامل آنها با فیبر و پالپ است.

سبزیجات کالری کمی دارند و مصرف آنها در روز تقریباً محدودیت کمتری دارد، اما میوه‌ها به دلیل دارا بودن قند به خصوص در افراد دیابتی، چاق، افراد با تریگلیسرید بالا، سنگ یا رسوب کیسه صفرا، آکنه‌های پوستی بعد از بلوغ و سندرم متابولیک باید محدود شود.

میوه‌های طبیعی اما اگر در حد یک لیوان آب سیب یا مرکبات با صبحانه یا به عنوان میان‌وعده در افراد سالم و کودکان باشد اشکالی ندارد در غیر این صورت، به ازای تعداد بیشتر لیوان آب میوه‌ای که می‌نوشید، تعداد بیشتری میوه و قند بیشتر و فیبر کمتری دریافت می‌کنید.

امروزه در اکثر کشورهای جهان و برای تولید تمامی آب میوه ها ، نوشابه ها گاز دار و تا حتی اخیرا برای تولید سوسیس کالباس وسس های گوجه از شربت ذرت Corn syrup استفاده میشود .
شربت ذرت با شاخص گلیسمی glycemic index ۹۰ شیرین ترین ماده جهان است (تقریبا دو برابرعسل) و نزدیک ترین ماده ساخت بشر به گلوکز خون انسان !
یعنی قند خون پس از مصرف نوشابه های حاوی شربت ذرت Corn syrup قطعا و به سرعت بالا میرود ،در چنین شرایط کاهش وزن محال است و از دیگر عوارض آن احتمال بسیار بالا مبتلا شدن به مقاومت به انسولین Insulin resistance که نتیجه ان دیابت ، تنگی عروق و تمامی بیماری هایی که به سندرم متابولیک (Metabolic syndrome) معروفند .
به همین علت رشد بیماری دیابت به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش تصاعدی است .

خاصیت میوه ها در مصرف کامل انها (اکثرا با پوست) و عملیات هضم فیبر ها توسط دستگاه گوارش است.

طب نام

www.Tebnam.ir

By طب نام

طب نام - بانک اطلاعات مطب - داروخانه - آزمایشگاه - تجهیزات پزشکی در سایت طب نام